يادگيری زبان با انيميشن معرفی، مزايا و معايب


بيشتر ما با شنيدن نام انيميشن (كارتون) در ابتدا به ياد كودكان و سرگرم شدن آنها می‌افتيم. اما واقعيت اين است كه در دنيای زبان آموزي، كارتون‌ها نقش پررنگی در آموزش بازی می‌كنند. يادگيری از طريق كارتون حتي برای بزرگسالان هم می‌واند مفيد باشد.

مزايای يادگيری زبان با انيميشن

زبان آموزی با کارتون مزایای زیای دارد که در ادامه این بخش به معرفی مهم‎‌ترین مزایای آن می‌پردازیم:

1- آموزش جذاب و سرگرم كننده

دنيای انيميشن‌ها پر است از رنگ و قصه و موزيك‌های شاد. به همين علت در ابتدای كار باعث جذب كودكان می‌شود و اين قدم اول در يادگيری هر مهارتی است. اگر مسير يادگيری جذاب باشد، شروع و ادامه‌ی آن بسيار راحت و لذت بخش خواهد بود. بسیاری از بچه ها در مقابل يادگيری مستقيم و نوشتن تكاليف مقاومت می‌كنند. اما اگر يادگيری زبان با انيميشن و داستان باشد، اين امر به صورت غير مستقيم اتفاق می‌افتد. همچنين دنيای انيميشن‌ها دنيای تنوع است. می‌توان هرچند وقت يك بار، انيميشن را عوض كرد و آموزش را با مجموعه‌ای جديد ادامه داد. حتی برای ما بزرگسالان هم دنيای فيلم و انيميشن جذاب‌تر از كلاس‌های زبان است. به همين دليل است كه ما يادگيری كاربردی زبان با سريال فرندز پانزده دلیل برای یادگیری زبان با سریال محبوب فرندز را به شما پيشنهاد می‌کنيم.

2- يادگيری زبان با انیمیشن برای درک تلفظ و ساختارهای درست

برای ما كه انگليسی را به عنوان زبان دوم ياد می‌گيريم، يافتن اساتيدی كه در آموزش انگليسی كمتر لهجه داشته باشند و كمتر اشتباه كنند، كار آسانی نيست. انيميشن ها معمولا توسط افراد نيتيو صداگذاری شده‌اند. اگر انيميشن درست را برای آموزش كودك انتخاب كنيم، از لحاظ تلفظی بسيار عالی خواهد بود و باعث می‌شود مشكلات مرسوم نظیر مشکلات فارسی زبان ها با تلفظ انگلیسی را در بزرگسالی نداشته باشند. وقتی از انتخاب درست صحبت می‌كنيم، منظورمان اين است كه انيميشن مورد نظر توسط افراد غير نيتيو صداگذاری نشده باشد. مثلا انيميشن‌هايی هستند كه لهجه غليظ هندی يا روسی دارند و برای آموزش اوليه‌ی كودكان مناسب نيستند.

3- يادگيری زبان انگليسی كاربردی با انیمیشن

آنچه كه در فيلم‌ها و انيميشن‌ها می‌بينيم با آنچه كه در كتاب‌های آموزش زبان می‌خوانيم متفاوت است. انيميشن‌ها انگليسی واقعی و روزمره و كاربردی را آموزش می‌دهند.

4- کارتون راه طبيعی يادگيری انگلیسی

همانطور كه زبان مادری را بدون زحمت و به طور طبيعی ياد گرفتيم، با كارتون هم می‌شود زبان دوم را فرا گرفت. قدرت يادگيری و دايره‌ی آواها در كودکی بسيار بيشتر از بزرگسالی است. همين باعث می‌شود مسير يادگيری براي كودكان هموارتر باشد.

5- آشنايي با فرهنگ

يادگيري هر زبان مستلزم آشنايی با فرهنگ و يا حتی تاريخ آن كشور است. اين امر به طور غيرمستقيم در يادگيری زبان با تماشای ها اتفاق می‌افتد. آشنايی با فرهنگ كشورهای مقصد آنجا اهميت بيشری پيدا می‌كند كه در صحبتهای افراد اشارات فرهنگی می‌شنويم.

6- تكرار برای كودكان لذت بخش است.

تمرين و تكرار اولين رمز موفقيت در يادگيری هر چيزی است. تكرار انيميشن‌ها برای اكثر كودكان نه تنها ملال‌آور نيست بلكه زيبا و لذت بخش هم هست. گاهي با ديدن چند باره‌ی يك كارتون با شخصيت مورد علاقه‌شان رابطه‌ی دوستی خيالی برقرار می‌كنند. در بازی‌هايشان همان ديالوگ‌ها را تكرار می‌كنند و اين كار باعث تثبيت ساختارها و جملات در ذهن می‌شود.

7- افزايش اعتماد به نفس و موقعيت‌های بهتر

دانستن زبان انگليسی يك مهارت مهم محسوب می‌شود. مانند هر مهارت ديگر مثل نقاشی، نواختن موسيقی يا مهارتهای ورزشی باعث افزايش اعتماد به نفس كودك می‌شود. اين توانمندی كودك در گروه همسالان خود را مطرح می‌كند. چون موضوع كودكان دو زبانه ديگر جديد نيست، او می‌تواند برای خود همبازی و هم صحبت هم پيدا كند. از سوی ديگر در آينده فرصتهای شغلی بهتری برای او پيدا خواهد شد.

معايب زبان آموزي با انيميشن

گرچه يادگيری زبان با انيميشن مزایایی دارد، اما هیچ چیز بدون معایب نیست و این روش هم مستثنا نمی‌باشد و ممکن است معایبی که در ادامه معرفی شده است را به همراه داشته باشد.

تماشای بيش از حد

ممكن است كودك علاقه‌ی شديدی به شخصيت كارتونی مورد نظر پيدا كند و در مقابل عوض كردن مجموعه يا كاهش ساعات تماشا مقاومت شديدی كند. در اين صورت به ساير فعاليت‌های لازم كه براي رشد و پرورش خلاقيت ضروری هستند نمی‌پردازد. تماشای افراطی و بيش از حد انيميشن يا تلويزيون، ضررهای جبران ناپذيری برای چشم كودك و سلامتی جسمی و روحی او خواهد داشت.

2- كاهش فعاليت بدنی در اثر استفاده افراطی از روش یادگیری زبان با انیمیشن

بب‌تحركی در سنين كودكی باعث ايجاد چاقی و بيماری‌هاي زمينه‌ای ديگر می‌شود. والدين بايد نسبت به اين موضوع آگاه باشند و ساعات تماشا را مديريت كنند. حتي می‌توانند هنگام تماشا وسايل بازی در اختيار كودك قرار بدهند و خودشان هم وارد بازی شوند.

3- عدم تكامل زبان مادري

اين امر زمانی اتفاق می‌افتد كه كودك در سن بسيار پايين در معرض زبان دوم قرار می‌گيرد. زمانی كه هنوز زبان مادری را به خوبی فرا نگرفته است و همزمان در محيط خانه هم زياد با او صحبت نمی‌شود. اين كار باعث می‌شود بعدها كودك در شروع تكلم تاخير داشته باشد. همچنين برای برقراری ارتباط با جامعه يا محيط مهد كودك دچار دشواری بشود. پس بهتر است در زمان يادگيری زبان با انيميشن همزمان به تقويت مهارت‌های زبان مادری هم پرداخت و از آن غافل نشد.


نویسنده : سحر حاجی عزیزی
کپی رایت : محتوا در وبلاگ پرسانِش به صورت تألیفی تهیه می شود و دارای حق تألیف است، کپی برداری از مطالب وبلاگ با لینک دهی به porsanesh.com بلامانع می باشد. در صورت عدم لینک دهی حق پیگرد قانونی برای پرسانش محفوظ است.
 Previous
چگونه به سرعت انگلیسی یاد بگیریم چگونه به سرعت انگلیسی یاد بگیریم
استفاده از سیستم همکاری در فروش به معنای پذیرش متن این قرارداد می باشد
3 مرداد 1401
Next 
بهترین متد های آموزش زبان انگلیسی کدام است؟ بهترین متد های آموزش زبان انگلیسی کدام است؟
یادگیری زبان انگلیسی نیازمند متد های خاصی می باشد و برای این که بتوانید آن را حرفه ای یاد بگیرید می توانید از آموزشگاه های زبان که در این زمینه تبحر دارند استفاده کنید. زبان انگلیسی بر خلاف تصور مردم بسیار آسان می باشد و زمانی که آن را یاد بگیرید می توانید زبان های دیگر را به راحتی یاد بگیرید.
15 خرداد 1401
   فهرست