نکات طلایی برای یادگیری آسان زبان


نکات طلایی برای یادگیری آسان زبان انگلیسی

اهمیت یادگیری زبان انگلیسی در دنیای مدرن اجتناب ناپذیر است و از جنبه های بسیاری می تواند به پیشرفت هر فرد در زندگی کمک کند.

روز به روز افراد بیشتری تصمیم به کسب دانش در رشته زبان انگلیسی می گیرند اما بسیاری از این افراد از رسیدن به مرحله دلخواه از دانش زبانی ناکام می مانند.

در ابتدا ممکن است یادگیری زبان انگلیسی کمی دشوار و ناامیدکننده به نظر برسد اما با گام نهادن در مسیر درست و با کمک نکته هایی طلایی یادگیری زبان که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم، پروسه یادگیری زبان به تجربه ای شیرین و به یاد ماندنی برای شما تبدیل خواهد شد.

از کجا شروع کنیم؟

قبل از آغاز یا بازگشت به یادگیری زبان انگلیسی، این سوال را از خودتان بپرسید: «چرا میخواهم انگلیسی یاد بگیرم؟» آیا این خواسته خودتان است یا کس دیگری آن را به شما تحمیل کرده؟

مانند هر تصمیم دیگری در زندگی، یاد گرفتن زبان انگلیسی باید چیزی باشد که خواسته و هدف قلبی تان محسوب شود.

هدف گذاری

اگر بدانید به چه دلیل می خواهید انگلیسی یاد بگیرید، هدف گذاری در این مسیر بسیار آسان است.

برای مثال، میخواهید به یک کشور انگلیسی زبان سفر کنید. پس باید «انگلیسی ضروری» را یاد بگیرید تا بتوانید در آن کشور کار های تان را پیش ببرید.

شاید همین حالا نیز اصطلاحات کاربردی بسیاری را بلد باشید اما در این موضوع، باید بر روی مهارت های گوش کردن و تلفظ تان نیز کار کنید. اهداف تان را یادداشت کنید.

روش کار

تا چه مدت می خواهید انگلیسی یاد بگیرید تا به اهدافتان برسید؟ جواب این سوال بنا بر هر زبان آموز متفاوت و متغیر است.

مهم ترین نکته این است که واقع گرا باشید. اگر هفته ای ۶۰ ساعت کار میکنید، برای مطالعه هفتگی ۴۰ ساعت برنامه ریزی نکنید چون شدنی نیست.

آهسته و پیوسته شروع کنید. روش های چالش برانگیز را انتخاب کنید. چیزی که برای شما سخت نباشد اما در عین حال حوصله تان نیز از آن سر نرود.

برنامه کاری مورد پسندتان را پیدا کنید. بعد از اینکه چند هفته مطالعه داشتید، برنامه تان را طبق ترجیحات و علایق خود تغییر دهید.

اگر شب ها بهتر مطالعه می کنید، پس شب ها اینکار را انجام دهید. برخی در اتوبوس و هنگام کار و برخی دیگر در سکوت مطلق مطالعه میکنند. همه چیز به مدل شخصیتی خودتان برمیگردد.

متعهد بودن

یادگیری زبان انگلیسی انگیزه بسیار بالایی میخواهد.

اگر کلاس نمی روید، هیچ اجباری بر روی شما نخواهد بود پس شما باید هوای خودتان را داشته باشید و حواس تان جمع باشد.

به یاد داشته باشید یادگیری زبان انگلیسی زمان بر است و شما به مرور پیشرفت را حس خواهید کرد. پس سریع جا نزنید و به مطالعه کردن ادامه دهید.

خوش بگذرانید

انسان در زندگی کار هایی را به نحو احسن انجام میدهد که از آن لذت میبرد. اگر هنگام مطالعه احساس شادی و شادابی نمیکنید، پس روش ای که به کار گرفتید اشتباه است.

آن را به سلیقه خودتان تغییر دهید تا نشاط را در ساعاتی که مشغول یادگیری هستید حس کنید. خوش گذراندن به معنی شلختگی و حواس پرتی نیست.

شما میتوانید فرد جدی و متمرکز ای باشید و در عین حال از کاری که انجام میدهید لذت ببرید. برای خودتان در بازه های زمانی مختلف جایزه و پاداش تعیین کنید تا از برنامه عقب نیفتید.

مطالعه چهار مهارت اصلی در زبان انگلیسی:

مهارت های ورودی: خواندن و شنیدن مهارت های خروجی: نوشتن و صحبت کردن

برخی زبان آموزان می خواهند به خوبی انگلیسی صحبت کنند. انجام این کار فقط محدود به مهارت مکالمه و صحبت کردن نیست.

اگر میخواهید خوب مکالمه کنید، باید خوب بشنوید. پس یک مهارت به تنهایی برای ارتباط با دیگران کافی نیست.

اگر میخواهید خوب بنویسید، باید بتوانید خوب بخوانید و اگر میخواهد خوب صحبت کنید، باید خوب گوش دهید.

روش های تقویت مهارت شنیدن:

۱ – به پادکست گوش دهید! همیشه لازم نیست قلم و دفتر ابزار یادگیری تان باشد.

۲ – برنامه های تلویزیونی انگلیس تماشا کنید. اگر مبتدی هستید، برنامه های کودک انتخاب خوبی برای شما محسوب میشود. برنامه هایی را انتخاب کنید که مورد پسندتان هستند.

۳ – سعی کنید با یک زبان آموز دیگر یا هر فردی که به زبان انگلیسی تسلط دارد مکالمه کنید. این روش علاوه بر تقویت مهارت صحبت کردن، بسیار در قدرت شنیدن تان تاثیرگذار است.

۴ – فیلم های انگلیسی زبان نگاه کنید و از اینترنت برای پیدا کردن ویدیو های آموزشی کمک بگیرید.

نکته مهم: اشتباه بزرگی که برخی از افرادی که مایل به یادگیری زبان انگلیسی اند انجام میدهند این است که فکر میکنند تماشای فیلم و سریال انگلیسی به تنهایی برای یادگیری زبان کافی است.

این تصور کاملاً اشتباه است. تماشای فیلم و سریال تنها زمانی به شما کمک میکند که پیش زمینه ای از زبان انگلیسی داشته باشید و حداقل از سطح مبتدی عبور کرده باشید و در سطح متوسط باشید.

اگر هنوز به این سطح نرسیده اید، تماشای فیلم و سریال کمک بزرگی به شما نمیکند و نهایتاً در حد چند کلمه پرتکرار در ذهن شما نقش ببندد.

از طرفی دیگر تصور کنید که شما پیش زمینه ای از زبان انگلیسی دارید؛ حالا در این صورت فیلم، سریال، اخبار و پادکست ها کمک بزرگی به شما میکنند چون نقش مکمل در دانش فعلی تان را اجرا میکنند.

روش های تقویت مهارت صحبت کردن:

۱ – با خودتان صحبت کنید! درباره همه و هر چیزی که به ذهنتان میرسد با خودتان گفت و گو کنید.

در خانه و حریم شخصی خودتان اینکار را انجام دهید. اگر در ابتدا نتوانستید با خود مکالمه کنید، بلند خوانی از روی متن انگلیسی را امتحان کنید. با این روش به صدای خودتان عادت میکنید و این کار برای شما آسان تر میشود.

۲ – صدای خودتان را ضبط کنید. شاید در ابتدا احساس راحتی در انجام این کار نداشته باشید اما با ضبط کردن صدای تان و گوش کردن به آن، نقاط ضعف خود را پیدا میکنید.

تا چند روز اینکار را انجام دهید تا متوجه بشید در کدام قسمت از تلفظ کلمات مشکل دارید.

۳ – با افراد دیگر صحبت کنید، اگر به کلاس زبان میروید، در بحث های گروهی مشارکت کنید و اصطلاحات روزمره و کاربردی را یاد بگیرید.

نکته ای که در تقویت مهارت گفتاری و مکالمه وجود دارد این است که شما باید بدانید معلم ای که در کلاس حضور دارد، به حرف های شما با دقت بیشتری گوش میدهد و برای راحتی شما آهسته تر صحبت میکند تا متوجه حرف او شوید.

این در حالی است که در واقعیت و خارج از کلاس، شرایط فرق دارد و کمی کار تان سخت تر است.

روش های تقویت مهارت خواندن:

۱ – هر روز متنی را بخوانید. داستان های کودکان، کتاب های سطح مورد نظرتان، روزنامه، مجله، وب سایت های مختلف و رمان کمک بزرگی به شما میکند.

۲ – مطالبی را که دوست دارید بخوانید.

۳ – کتابی که برای خواندن انتخاب میکنید، باید با سطح فعلی زبان انگلیسی شما مطابقت داشته باشد. در غیر این صورت، نه تنها نمی توانید متوجه شوید موضوع متنی که میخوانید چیست، بلکه کلمات جدیدی هم یاد نمیگیرید.

۴ – همیشه یک فرهنگ لغت انگلیسی به انگلیسی به همراه داشته باشید. به موتور های ترجمه و فرهنگ لغات انگلیسی به فارسی متکی نباشید. فرهنگ لغت انگلیسی یاور و همراه اول و آخر شما در یادگیری زبان خواهد بود.

۵ – فرهنگ لغت مخصوص خودتان را بسازید. کلماتی که یاد میگیرید را با توجه به ترتیب حروف الفبا به همراه یک مثال و جمله بنویسید. به شما تضمین میدهم با این روش تا آخرین روز زندگی تان آن کلمه را فراموش نخواهید کرد.

روش های تقویت مهارت های نوشتن:

۱ – روزمرگی ها و خاطرات خود را بنویسید. همیشه لازم نیست به قواعد دقت کنید. همین که دستتان به نوشتن عادت کند، قدم بزرگی است. اینگونه از نوشتن نیز لذت خواهید برد.

۲ – از ایمیل استفاده کنید. با دوستان، هم کلاسی ها و معلمان خود از طریق ایمیل و فرستادن متن های انگلیسی در ارتباط باشید.

۳ – اتفاقاتی که در اخبار میبینید را به زبان ساده تر در انگلیسی بنویسید.

نکاتی که حین یادگیری زبان انگلیسی باید در پس ذهن تان نگه دارید:

۱ – از اشتباه کردن نترسید. اعتماد به نفس بالایی داشته باشید. هنگامی که دیگران به اشتباه تان اشاره میکنند، مایوس نشوید.

۲ – زندگی خود را با زبان انگلیسی احاطه کنید. در کلاس ها و تجمع های انگلیسی زبانان شرکت کنید و سعی کنید اخبار را با زبان انگلیسی دنبال کنید.

۳ – هر روز مطالعه کنید. حتی اگر روزی یک ساعت مطالعه دارید، از ایجاد وقفه بین برنامه روزانه تان اجتناب کنید.

۴ – از برنامه و اهداف تان با دوستان و خانواده صحبت کنید تا تشویقتان کنند و حامی شما باشند.

۵ – چهار مهارت اصلی را به صورت منظم و با یکدیگر تمرین کنید. از تمرکز بیش از حد یا بی توجهی نسبت به یک مهارت خودداری کنید.

۶ – کلمات جدیدی که یاد میگیرید را در دفترچه یادداشت بنویسید و سعی کنید در صحبت های بعدی تان از آنها استفاده کنید.

۷ – از آزمون ها و دروس اینترنتی زبان استفاده کنید تا سطح خود را محک بزنید.

۸ – هر زمان از روز که احساس تمرکز و راحتی بیشتری دارید به مطالعه زبان بپردازید.

۹ – اهداف کوتاه مدت و سپس بلند مدت برای برنامه یادگیری تان استفاده کنید.

۱۰ – روش مطالعه ای که با آن بهتر کار میکنید را پیش بگیرید. همچنین میتوانید از متود های قدیمی ولی ثابت شده نیز استفاده کنید.

۱۱ – اگر موضوعی را متوجه نشده اید، حتماً از معلم و یا دوستانتان کمک بگیرید.

۱۲ – مباحثی که یاد میگیرید را مرور کنید. هر چه بیشتر، بهتر! با مرور کردن مطمئن میشوید که یاد گرفته اید و مطالب قبلی برای تان یادآوری شده است.

۱۳ – بین زمان های مطالعه تان استراحت کنید. برای مثال یک ساعت پشت سر هم مشغول خواندن نباشید و خود را خسته نکنید.

۱۴ – عجله نکنید! سعی کنید آهسته جلو بروید چون عجله و پیشروی سریع کمکی به شما نمیکند. به همان اندازه که در یادگیری برخی مباحث عجله میکنید، به همان سرعت نیز مطالب از ذهن شما پاک میشوند.

۱۵ – اگر متنی را خواندید و تمام آن را متوجه نشدید، اشکالی ندارد. همین که کلمات جدیدی را به دانش خود اضافه کنید نکته مثبتی در فعالیتی که داشتید محسوب میشود.

۱۶ – اگر معنی کلمه ای را در یک جمله متوجه نشدید، به کلمات قبل و بعد از آن توجه کنید. این کار میتواند به شما کمک کند معنی آن کلمه را حداقل حدس بزنید.

۱۷ – هنگام انگلیسی صحبت کردن، فارسی فکر نکنید! جملاتی که از فارسی به انگلیسی ترجمه می کنید اغلب معادل درستی در زبان مقصد ندارند. سعی کنید تفکرتان مانند یک انگلیسی زبان باشد.

۱۸ – با صحبت کردن می توانید قواعد را یاد بگیرید پس از صحبت کردن نهراسید.

۱۹ – برای یادگیری بهتر لغات، از فلش کارت و کاغذهای کوچک استفاده کنید. این کاغذها را در جایی قرار دهید که در دیدرس شما باشد.

۲۰ – در صورت امکان با افراد انگلیسی زبان مکالمه های روزانه داشته باشید. پیشرفتی که از انجام این کار بدست می آید، شگفت زده تان میکند.

در آخر، میتوانم بگویم که مهم ترین نکته که در این مقاله خواندید، انگیزه داشتن و توقف نکردن است.

تجربه ثابت کرده که اگر هر کاری را برای مدت طولانی انجام دهید، در آخر به فرد ماهر و با تجربه ای در آن موضوع تبدیل میشوید. پس در پروسه یادگیری زبان انگلیسی وقفه ایجاد نکنید.

بسیار کسانی هستند که زمانی زبان انگلیسی مطالعه می کردند و بعد از مدتی آن را رها کردند. اکثر آن افراد از کاری که کرده اند پشیمان اند و حالا نیز انگیزه کافی برای شروعی دوباره ندارند.

یادگیری زبان انگلیسی را به یکی از اولویت های زندگی و جزو برنامه اصلی روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه خود قرار دهید. تصور کنید کنید مطالعه زبان به اندازه سه وعده غذایی تان در روز اهمیت دارد.

اگر میخواهید در یادگیری زبان انگلیسی موفق باشید، با علاقه آن را دنبال کنید. اگر زبان انگلیسی را دوست داشته باشید، تمرین کردن برای شما تبدیل به تفریح می شود و از آن خسته نمی شوید.

با علاقه پروسه یادگیری را دنبال کنید و از آن چه که تصور میکنید بیشتر پیشرفت خواهید کرد.

منبع: kababoketab.ir


نویسنده : محمد سیروسی
کپی رایت : محتوا در وبلاگ پرسانِش به صورت تألیفی تهیه می شود و دارای حق تألیف است، کپی برداری از مطالب وبلاگ با لینک دهی به porsanesh.com بلامانع می باشد. در صورت عدم لینک دهی حق پیگرد قانونی برای پرسانش محفوظ است.
 Previous
یادگیری زبان انگلیسی با تماشای فیلم یادگیری زبان انگلیسی با تماشای فیلم
در این روش شما به‌ جای آنکه مجبور باشید از کتب قدیمی که بیشتر بر آموزش گرامر تاکید دارند و بر سایر مهارت‌ها توجهی ندارند استفاده کنید با استفاده از فیلم‌های جذاب و روز دنیا علاوه بر آن که یک فعالیت سرگرم کننده انجام داده‌اید مهارت‌های گفتاری و شنیداری زبان انگلیسی خودرا تقویت کنید.
Next 
زمان های انگلیسی در یک نگاه زمان های انگلیسی در یک نگاه
در زبان انگلیسی همواره باید به این مساله توجه داشت که افعال در سه زمان مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند این زمان‌ها در زبان انگلیسی عبارتند از گذشته حال و آینده زمان گذشته برای رویدادها و حوادثی استفاده می‌شود که قبلا به‌وقوع پیوسته‌اند
5 فروردین 1401
   فهرست